Тест на всесезонни гуми


Вижте и резултатите от първия тест на летни гуми за сезон лято 2016!


Дали най-новите всесезонни гуми са достатъчно добри, че да можем да заложим на едни и същи гуми през цялата година, вместо да сменяме летни и зимни гуми?

Със сигурност производителите на такива гуми се опитват да ни убедят в това, но ние сме скептични. Скептични са и от британското издание Auto Express, които за да проверят това, подлагат шест актуални за сезон 2015 всесезонни модела гуми на тест.

Тестваните всесезонни гуми са:
  • Bridgestone A001, означения: 91 V (FE) F (WG) B (N) 72dB
  • Goodyear Vector 4Seasons Gen-2, означения 94 V (FE) C (WG) B (N) 68dB
  • Maxxis Allseason AP2, означения 94 V (FE) E (WG) B (N) 69dB
  • Nokian Weatherproof, означения: 91 H (FE) C (WG) A (N) 69dB
  • Pirelli Cinturato All Season, означения 91 V (FE) C (WG) B (N) 69dB
  • Vredestein Quatrac 5, означения 91 V (FE) C (WG) C (N) 69dB

За да има адекватна база за сравнение, в теста са включени и по една изцяло зимна и една изцяло лятна гума, които от Auto Express намират за еталон за качество за съответния тип (сезон).

Какво се тества и оценява

В избора на победител и при оценяването на тестваните всесезонни гуми, от Auto Express взимат предвид качествата, на които като шофьори най-много държим по отношение на гумите. Всеки от избраните модели е подложен на тест в 13 категории (по-долу), плюс - цена. За представянето си във всяка от категориите всяка гума получава оценка под формата на процент - най-добре представилата се получава 100%, а останалите биват класирани спрямо нея.

Ето и какви са категориите, в които биват оценявани гумите:

Снежен кръг

На пистата, тестващият шофира в кръг, ускорявайки без да коригира с волана или със спирачката, докато колата започне да поднася, увеличавайки радуса на кръга. Правят се няколко "обиколки" и се взема средната стойност на отклонение, с което се оценява страничното сцеплението на гумата при заснежена настилка.

Сцепление на сняг

Може ли да изкачи гумата баира? Тестът се провежда на изкачващ се участък, като тестващият тества каква част от баира ще успее да изкачи, ускорявайки рязко от 5км/ч до 40 км/ч.

Спиране на сняг

Може би най-големият страх на шофьорите през зимата е колата да не успее да спре навреме на заснежената настилка. За да се измери сцеплението на всяка от гумите при спиране на заснежена настилка, се правят по няколко теста, при които тестващият намялява рязко от 40 км/ч до 5км/ч ис е измерва разстоянието, което е необходимо за това.

Управление при сняг

Тестът представлява обиколка на пистата, с намалена чувствителност на ESP. Пистата е със заснежена настилка, изобилства от завои, има и бързи отсечки. Измерва се средното време за обиколка, със всеки от тестваните модели гуми.

Спиране на мокро

Тестът е проведен при температура на въздуха около 7 градуса и мокра настилка. Също, както тестът за спиране на сняг, се измерва дистанцията, необходима за намаляване на скоростта, но този път от 80 км/ч до 5 км/ч.

Управление при мокра настилка

Измерва се времето за обиколка при мокра настилка, аналогично на теста за управление при сняг.

Воден кръг

Отново се тества страничното сцепление, този път на мокра настолка, по същата методология, както при теста на заснежена настилка.

Аквапланинг на права отсечка

На права отсечка ускоряваме рязко, като гумите от едната страна са в 7мм дълбока вода, а от другата - на суха настилка. Сензор измерва въртенето на гумите и отчита при каква скорост разминаването достига 15% - точката, при която се гуми сцепление.

Аквапланинг в завой

Тества се страничното сцепление при дълбока вода (7мм), като в завой се ускорява, докато се загуби сцепление и започне странично поднасяне.

Спиране на сухо

На суха настилка рязко се намалява от 80 км/ч до 5 км/ч, като тестът се повтаря 10 пъти и се премахват екстремните резултати, за да се получи средна стойност.

Управление на сухо

Правят се няколко обиколки на тестовата писта при суха настилка и се взима средното време.

Шум

На всеки етикет на гума ще видите нивото на шум, но там става въпрос за шума, който се чува отстрани (при преминаване). Шофьорите обаче искат гуми, които създават малко шум и в самата кола. При този тест се измерва нивото на шума в купето, при преминаване през различни типове настилка.

Разход на гориво

Измерва се съпротивлението на гумата спрямо настилката при въртене, което дава отражение върху разхода на гориво.

Цена

При избора на гума, не бива цената да е най-важният фактор, който определя решението ви, но все пак в този тест е включен и този критерий, но с малка относителна тежест към общата оценка.

И така, след като изяснихме методологията, по която е проведен теста, да преминем към резултатите.

Резултатите от теста

Ето как се представиха тестваните всесезонни гуми в теста на Auto Express.

Очаквайте и резултатите по категории, както и отделно ревю за всяка от тестваните гуми, които ще публикуваме в блога през следващите дни.

Тествана гума Резултат
Nokian Weatherproof 100%
Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 98.80%
Vredestein Quatrac 5 97.20%
Maxxis Allseason AP2 95.40%
Pirelli Cinturato 94.70%
Bridgestone A001 93.30%
зимна гума: Continental ContiWinterContact TS 850 98.40%
лятна гума: Dunlop Sport BluResponse 85.30%

Заключението от теста?

Тестваните всесезонни гуми се представят изключително добре при зимни условия и се доближават в това отношение до това, което можем да получим от хубава зимна гума. Що се отнася до резултатите им на суха настилка, обаче, нещата не изглеждат толкова добре.

Така че - на въпроса - можем ли с чиста съвест да сложим всесезонни гуми и да караме и през лятото и през зимата с тях?

Според нас, а и според това, което става ясно от теста на Auto Express - отговорът е НЕ.

Всесезонните гуми не се справят добре в летни условия и не ни се струва добра идея да се рискува.


Вижте и резултатите от тестовете на летни гуми на ADAC за лято 2016: