Статистика на регистрираните електромобили в България
Към момента липсва адекватен модел за свободен достъп до базата данни на Пътна полиция.
По платено запитване от ИКЕМ, към м. октомври 2015 г. в България има 134 регистрирани електрически леки автомобила, 34 товарни и 2 автобуса. Общо – 170 бр. или 0.0047% от общия брой автомобили в България.
Към края на 2015 г. в страната няма регистрирани водородни ЕПС.
Световната практика показва, че пазарът на ЕПС минава основно през бизнеса, общините и отговорните държавни администрации.
Като цяло, пазарът на електромобили у нас е много малък, в сравнение с другите европейски страни. Липсата на платежоспособно търсене, субсидии и зарядна инфраструктура, е реална бариера пред продажбите. По-масовото навлизане на технологията, е възможно само с подкрепата на държавата. Тя е основният двигател на световното електромобилно потребление на този ранен етап от развитието му.
Държавна политика
Според приетата Национална рамка за политика за развитие на пазара на алтернативни горива в транспортния сектор, предстои изграждане на повече станции за зареждане на електромобили. По този начин се изпълняват изискванията на европейското законодателство за развитие на електромобилната и водородната технология, както и за налагането на природния газ, като стандартно гориво.
Данъци и такси
През 2012 г. държавата освобождава собствениците на електромобили от такса регистрация в КАТ, местни данъци и такси, закупуване на винетки, както и от такси за паркиране в цялата страна.
Инфраструктура
В момента в България има около 52 зарядни станции за електромобили, като на-голям е техният брой в София.
Колко харчи електромобилът?
При електромобилите, както и при конвенционалните автомобили, разходът е обвързан с мощността, средната скорост и стилът на шофиране, наличието и употребата на допълнителни енергийни консуматори като климатик, отопление на стъклата, седалките и т.н.
Все пак можем да изчислим приблизителни средни стойности на разхода на най-популярните модели електромоби.
Renault Twizy
Разходът на двуместния модел е 6,3 киловатчаса на 100 км. По средна цена около 18 ст. на киловатчас, разходът е 1,13 лв/100 км.
Opel Ampera
Мощността на двигателя на 5-местната Opel Ampera е 150 к.с., за които е необходимо електричество за 3,80 лв/100 км. Моделът разполага и с бензинов двигател, който удължава пробега, генерирайки ток, но същевременно увеличава теглото му.
Tesla S
Американският 7-местен седан, с мощност 400 к.с. и ускорение от 0 до 100 за под 5 секунди, се нуждае от около 4,30 лв/100 км.
Ако приемем, че средният разход на електрическия автомобил е 3 лв. на 100 км, се изчисляват и годишните икономии, при пробег от 10 000 км. Така се получава разход на ток от 300 лв. За сравнение, разходът на гориво при бензиновите двигатели е 1730 лв, пропан-бутан - 950 лв, метан 660 лева.
Колко струват електромобилите?
Renault Twizy - 28 000 лв.
Opel Ampera – 84 000 лв.
Tesla S - 100 000 евро.
Употреба на електромобилите
Електромобилите са идеални за употреба в града, за разстояние по-малко от 100 км дневно. Те са с 97% по-екологични от автомобилите с двигатели с вътрешно горене. Електрическите превозни средства отделят 0 емисии CO2!
Представяме ви едно истинско бижу, сред продуктовата гама в онлайн магазин autospot.bg - детски електромобил 300 SL