Самонадуващи се гуми? Скоро ще бъдат реалност

Шофирането на автомобил със спаднали гуми, чисто и просто е лоша идея. Намаленото налягане увеличава съпротивлението при търкаляне. Това означава спад в горивната ефективност, тъй като е необходима повече енергия, за да може колата да се придвижва напред.

В една гума има 10 км въздух, което означава увеличение на разхода с 3,3 %. Умножете това по четири и ще получите 10 % загуба на гориво.

Добавеното триене и съпротивление означава също, че се генерира повече топлина, а топлината е враг на вътрешната структура на гумата.

Проучванията показват, че ниското налягане повишава риска от повреда с 25 %, В тази връзка поне половината от пътните произшествия с един автомобил, са причинени от проблеми с гумите. Въпреки това се предполага, че между 60 и 80 % от превозните средства, се движат върху меки гуми!

Системите за наблюдение на налягането, с които са оборудвани по-новите модели, са достатъчно надеждни. Но освен шофирането с нови гуми, какво може да се направи за поддържането на правилното налягане в тях, след като толкова водачи игнорират въпроса?

САМОНАДУВАЩИТЕ СЕ ГУМИ СА НА ХОРИЗОНТА

При военните и тежкотоварните превозни средства, закратко се използвали самонадуващи се гуми, но винаги при наличието на компресор или резервоар за въздух в превозното средство. Едва напоследък се появяват някои иновативни дизайни на самонадуващи се гуми.

Система на SIT използва тръба във вътрешността на гумата, в близост до стената. В най-ниската си точка, тръбата постоянно е затворена в следствие на нормалната деформация на гумата, причинена от теглото на превозното средство. Докато гумата се върти, запушената част постоянно се променя. Ако нивото на въздуха спадне, сензорите и автоматичният регулатор на налягането се задействат. Те освобождават тръбата и тя започва да всмуква атмосферен въздух. Когато гумата достигне необходимото налягане, възвратният вентил предотвратява по-нататъшното въвеждане на въздух. Проектът SIT печели наградата на Tire Technology Expo, през 2009 година.

 

Системата, проектирана от Halo, използва махало с тегло 5 кг, което е монтирано директно върху оста на колелото. Докато колелото се върти, махалото се люлее и задвижва самостоятелна помпа, която добавя въздух до достигане на желаното налягане. Макар в момента да е приложима само при тежкотоварни автомобили, автобуси и ремаркета за трактори, системата Halo е тествана над 8 милиона мили с различни превозни средства.


Едва когато тези и други подобни проекти намерят по-широко приложение,  ще можем да игнорираме поддържането на правилното налягане в гумите.