Пролетните дъждове и рискът от аквапланинг - можете да го избегнете

Смяната на сезоните обикновено се съпътства с влошаване на метеорологичните условия, което увеличава рисковете при шофиране. Продължителните дъждове са типични както за есента, така и при настъпването на пролетта. Време е да си припомним и обобщим най-важните правила за избягване на явлението аквапланинг.

Аквапланинг е възникването на хидродинамичен клин в основата на контактната зона на гумата с пътната повърхност. Когато автомобилът минава през вода, тя се събира пред гумите и оказва по-голямо налягане от налягането вътре в тях. Резултатът е загуба на сцепление, което кара колелата да се хлъзгат. Така автомобилът може да поднесе или да се завърти, ставайки неуправляем.

Протекторът на гумите

Доколко може да избегнете или намалите риска от аквапланинг, зависи преди всичко от състоянието на гумите, с които шофирате.

За да може една гума да работи правилно върху мократа настилка, тя трябва да разпръсква водата, така че сухият контакт да се възстанови. Най-доброто място за оттичането на водата, е между грайферите на гумите. Ако те са износени, водата няма къде да отиде и колата ще се плъзга върху нея като шамандура.

Колкото по-голям е водният слой и по-малка дълбочината на протектора, толкова по-голяма е опасността от аквапланинг.

Какво се случва всъщност

Според проучванията, критичната скорост за аквапланинг е между 70 – 100 км/ч. Но тези граници варират, според факторите в средата – състоянието на пътя, дълбочината на водата, конструкцията на протектора и степента на износването му, налягането в гумите, вида окачване. Така рисковата скорост става относителна, като 40 км/ч могат да се окажат достатъчни.

Когато само едното колело попадне във водата, съпротивлението на движение се увеличава моментално. В резултат скоростта намалява рязко като при удар и водачът пуска волана.

Дръжте кормилото здраво с двете ръце в положение 10-2 или 9-3 по часовниковите стрелки, за да предотвратите завъртането на превозното средство.

Техники при предно и задно предаване

При автомобил с предно предаване, скоростта при аквапланинг се намалява с педала на газта.  Натискането на спирачките може да блокира колелата и да загаси двигателя.

При задно предаване се спира плавно. Рязкото използване на спирачките може да доведе до поднасяне.

И в двата случая, аквапланингът може да бъде избегнат с влизане на ниска скорост в локвата и преминаването и по права линия.

Мерки за намаляване на риска от аквапланинг

  • Проверявайте редовно дълбочината на протектора (грайфера) на вашите гуми. Колкото е по-дълбок, толкова повече вода ще може да отблъсква гумата. Препоръчителната дълбочина на протектора за летни гуми е 3 мм.
  • Проверявайте редовно налягането в гумите. Намаленото налягане с повече от 30 % създава риск от аквапланинг. Поддържайте оптималното ниво.
  • Намалете скоростта. Колкото по-бавно преминавате през локва или мокър участък от пътя, толкова по-лесно ще овладеете автомобила при извънредна ситуация.
  • Коригирайте посоката с къси завъртания на волана до връщане в начално положение. Така при излизане от локвата колелата ще са насочени правилно.
  • Прекратете аквапланинга, като отпуснете педала на газта. Съпротивлението на водата и спирачното действие на двигателя ще намалят бързо скоростта.

Следете редовно състоянието на вашите гуми и при първи признаци на износване ги заменете с нови и качествени, изгодно от Аутоспот. Припомнете си и останалите важни съвети за шофиране при мокро време от статията ни Как да се предпазите от инцидент на пътя в дъждовно време.