Означава ли Brexit край на ЕС етикета за гуми във Великобритания?

Миналата година Обединеното кралство гласува да напусне ЕС, което поражда различни спекулации за начина, по който ще се прилага Европейското законодателство след Brexit. Що се отнася до сектора на гумите, промените може да са свързани със задължителния ЕС етикет, което е от съществено значение за потребителите.

Европейската комисия изисква от всички производители на гуми да се съобразяват с правилата за етикетиране при продажба в Евросъюза. Според действащите правила, всяка нова гума продадена във Великобритания, трябва да е придружена с информация за качеството и енергийната ефективност на продукта. Гумите се оценяват на базата на 3 фактора: горивна ефективност, сцепление с влажна повърхност и шум.

Означава ли това, че след Brexit, етикетът на ЕС ще изчезне от търговските обекти в UK? В целия свят системата на етикетирането помага на потребителите да правят информиран избор при покупката на нови гуми. Затова е малко вероятно етикетът да бъде изтеглен от Великобритания.

Швейцарският пример

Като държава извън ЕС, Швейцария е добър пример затова как би изглеждало етикетирането на гуми в UK след Brexit. Въпреки че няма норма, която да изисква прилагането на европейския закон, той естествено преминава към по-голямата част от гумите продавани в страната. След като ползите за потребителите стават ясни, Швейцарската федерална служба на енергетиката, въвежда енергиен етикет за гуми, който става задължителен през 2014 г. До голяма степен той наподобява европейския и се базира върху същите признаци. Разликата е, че швейцарският етикет дава допълнителна информация на потребителите в страни, които не са регулирани от законодателството на ЕС.

Швейцария не е единствената държава извън Европейския съюз, която въвежда система за етикетиране, информираща за предимствата и слабостите на гумата.

Eтикетът на гуми в САЩ

В Америка стандартът UTQG (Uniform Tire Quality Grade) влиза в сила през 1979 г. Всички гуми продавани в САЩ, са придружени от скала, оценяваща ги по 3 признака - износване, сцепление и температура. За разлика от европейския етикет, американският е излят върху страничната страна на гумата, като печат.

Оценката информира потребителите за издръжливостта на протектора като време, способността на гумата да спира на мокри пътища (подобно на фактора сцепление с влажна повърхност при ЕС етикета) и нейната устойчивост срещу прегряване при висока скорост.

Етикетът на гуми в Япония

През 2010 г. в Япония започва доброволческа програма за оценяване на гумите, по признаците съпротивление при търкаляне и сцепление с влажна повърхност. Японският модел използва точково цветово кодиране, което присъства и при ЕС етикета, но оценява гумите в азбучен стил - от "ААА" до "C" за съпротивлението при търкаляне и от "а" до "d" за сцепление с влажна повърхност. Гумите, с рейтинг A (или по-висок) за разход на гориво, може да са означени с Fuel Efficient Tyre (гуми с нисък разход на гориво). Логото представлява зелен глобус на колела.

Етикетът на гуми в Южна Корея

През 2011 г. Южна Корея приема система за етикетиране на гумите, по примера на Япония. Водещи са същите критерии - горивна ефективност и сцепление с влажна повърхност. Но докато японското етикетиране е доброволно, Южна Корея прави етикетът задължителен през 2012 г. Оценяването в двете категории е от 1 до 5, като 1 е най-добрият рейтинг. Също така етикетът разполага с цветово кодиране, подобно на европейското описание.

Системата на етикетирането дава представа на потребителите за енергийната ефективност на гумите. Това ще спомогне за разпространението и прилагането и в световен мащаб през следващите години. Напускането на ЕС от Великобритания няма да промени факта за растящия натиск върху фирми и физически лица в посока намаляване потреблението на енергия и въглеродните емисии.

Разбира се, това е само хипотеза, но не очаквайте етикетите на гумите да изчезнат от Великобритания, след като чл. 50 влезе в сила.


В Аутоспот ще намерите нови гуми, съхранявани професионално и отговарящи напълно на информацията от ЕС етикета върху тях.