Кои вредни навици при шофиране съсипват автомобила?

Доброто шофиране изисква знания, умения и време. Но заедно с натрупването на опит, редица грешни практики се превръщат в навици, водещи до преждевременното износване на автомобила. Вижте кои вредни маниери зад волана увеличават риска от техническа повреда.

Излишно претоварване на автомобила

Допълнителното натоварване се отразява неблагоприятно върху окачването, накладките и разхода на гориво. Намалете общото тегло на вашия автомобил, като свалите всичко ненужно от него – детски принадлежности, фитнес оборудване, покривен багажник или кутия, отпадъци, дори наслагванията от пътната мръсотия и кал.

Форсиране на незагрял двигател

Сутрин след стартиране е добре моторът да поработи на празен ход 1-2 минути, както и да не пускате веднага радиото и климатика. Загряването на двигателя спомага за правилната циркулация на маслото в него, докато форсирането се отразява негативно върху компонентите в агрегата. Същото важи и за шофирането на кратки разстояния, при които двигателят не може да загрее напълно.

Каране на изпарения

Повечето съвременни горивни помпи са потопени в течността, като по този начин се охлаждат. Съответно при липса на достатъчно гориво те прегряват, което води до по-бързото им износване. Дръжте резервоара достатъчно зареден, за да избегнете скъпите ремонти.

Подпиране на скоростния лост

Непрекъснатото държане на ръката върху лоста води до допълнително натоварване на втулките и синхронизаторите на трансмисията, а оттам до ускореното им износване. Използвайте скоростния лост, само когато превключвате предавките.

Подпиране на съединителя

При изчакване на светофар например, пуснете съединителя. Продължителното натискане на левия педал води до бързо износване на клемите. При по-голямата част от новите автомобили това означава повреда и на маховика, чиято подмяна оскъпява значително ремонта.

Маховикът представлява масивен чугунен диск, който служи за намаляване неравномерността при въртене и позволява на двигателя да преодолява кратковременни претоварвания (инерционен акумулатор).

Превключване от първа на задна предавка в движение

На първа скорост движението предавано от входящия вал се прехвърля върху първото разпределително колело, което се свързва с първото зъбно колело. Колкото по-голямо е зъбното колело, толкова по-ниска е скоростта на въртене. Смяната на предавките коригира скоростта на въртене.

При превключване на задна скорост третото разпределително колело се свързва със зъбното колело за обратно движение. То се върти в обратна посока, благодарение на малко колело между него и колелото на входящия вал.

Превключването от задна на първа предавка в движение и обратно, води до крайно натоварване на трансмисията, а това е един от най-разпространените вредни навици при шофиране.

Често ускоряване и рязко спиране

Честото ускоряване следвано от рязко спиране, износва накладките и спирачните дискове. Прекалено рязката употреба на механизма води до лесно прегряване на спирачките и поява на силно скърцане.

В следствие на неравномерното шофиране се намалява ефективността на спиране, появяват се неравномерни износвания, изтъняване по краищата, тресене и неприятен шум.

Дълго спускане със спирачка

Продължителното натискане на спирачката при спускане, води до износване на супортите. Това може да доведе до прегряване на дисковете, а оттам и до отказ на спирачките. Използвайте колкото може по-често моторната спирачка. Тя представлява клапа в изпускателните тръби. При задействане клапата се затваря и двигателят започва да работи като компресор. 

Игнориране на ръчната спирачка

Много шофьори пренебрегват ръчната спирачка при паркиране на наклон или друг вид неравен терен. Това води до износване на малкия заключващ компонент в трансмисията, чиито ремонтът не е скъп, но за сметка на това е доста сложен. Неизползването на ръчната спирачка може да доведе и до клеясване на металните въжета, вследствие на което тя може да заяде в най-неподходящия момент.

Несменяне на маслото

Моторното масло позволява на ДВГ да работи, като смазва триещите се повърхности вътре в него, охлажда го и има почистващо действие. Смяната на маслото е свързано не само с неговото физическо замърсяване, но и с неизбежната загуба на полезни свойства. Поради това всеки производител на двигатели, препоръчва смяна през определен интервал от време. Дори да не използвате редовно автомобила е препоръчително да го подновявате поне веднъж годишно. При интензивно шофиране смяната се прави между 10000 - 15000 км. Съветът ни е да не чакате подсещащата лампичка на таблото, т.к. включването и означава, че вече не карате с масло, а с нещо, което не е функционално за вашия двигател.

Миене на двигателя с вода под налягане

Вероятно ще се съгласите, че мръсен, но работещ двигател е за предпочитане пред чист, но неработещ. Имайте предвид това следващия път, когато го почиствате. Не използвайте вода под налягане, за да не повредите уплътненията и маркучите.

Похапване и пушене в колата

Освен системите и машинните компоненти на автомобила, от значение е и грижата за интериора. Храненето и пушенето водят до наслагване на миризми, които трудно се премахват и водят до амортизирането на вътрешната среда в купето.

Игнориране на предупреждаващите индикатори

Не пренебрегвайте сигналите за неизправности по вашия автомобил. Старайте се да изяснявате своевременно причините за необичайните шумове, вибрациите и светещите лампички на таблото.


В Аутоспот ще намерите изгодно всичко необходимо за оптималната и продължителна работа на вашия автомобил.