Какво е раздатъчна кутия?

Наскоро един приятел, шофьор с дългогодишен опит, се зачете в статиите от блога на тема съвети за шофиране през зимата. Шегуваше се как щял да запали колата на сутринта, ако не бил прочел статията за акумулаторите; добре че е Аутоспот, иначе нямало да сложи зимни гуми и т.н.

И както си четеше стигна до изречение, в което се споменава раздатъчна кутия. Почти обиден заяви, че за пръв път чува за такова нещо, да няма грешка.

Когато бях дете, баба ми си беше поставила една висша цел - да ме запали по четенето. Та тя, която влагаше цялата си проклетия в това дело и не се огъваше пред невъзможното, казваше, че и най-глупавата книга да вземеш, пак ще научиш нещо. Едно изречение да е – достатъчно е. Рисковано сравнение, но точна аналогия.

Така че, приятелю, специално за теб. Защото колкото и добър да е човек в дадена област, винаги има какво още да научи.

Какво е раздатъчна кутия?

Раздатъчна или трансферна кутия е устройство, предназначено за автомобили 4х4, което осигурява пренос на енергия от двигателя към предните и задните оси, посредством задвижващи валове. Така броят на възможните предавки се удвоява, като същевременно се опростява тяхното избиране. Системата синхронизира разликата между въртенето на предните и задните колела.

При някои превозни средства с двойно задвижване, като камиони, тази функция се контролира от водача. Той може да избере режим две задвижващи колела или режим четири задвижващи колела. При други автомобили 4x4, това може да се управлява електронно, вместо с превключвател.

Електронни системи

Електронните системи при повечето съвременните превозни средства 4x4, са от ключово значение. Някои автомобили използват ABS системи, които позволяват избирателно задействане на спирачката върху отделните колела при боксуване.

Други 4x4 имат сложно електронно управление, което позволява по-добър контрол при прехвърлянето на въртящия момент между колелата.

Диференциали

Диференцилите позволяват на осите в колелата да се движат с различна скорост при едновременна работа. Така предните и задните колела могат да следват различна траектория, а левите и десните да се въртят с различна скорост в завой. Разликата в скоростта между предните и задните колела се контролира от вида  прехвърляне. Когато едното колело боксува, диференциалът предава на него цялата сила и така другото не се движи. Диференциалите оказват значителен ефект върху сцеплението на гумите.

В някои случаи карането с четири задвижващи колела може да повреди непоправимо механизма.

Видове диференциали

Автомобилите 4x2 имат само един диференциал - на движещите колела. Превозните средства 4x4 имат два диференциала, наричани - осеви диференциали (part time - УАЗ, Ford Ranger, Honda Passport, Jeep Cherokee и др., или и трети, наричан междуосиев (full time - Лада Нива, Ford Expedition, Jeep Grand Cherokee, Lexus LX470 и др.)

Третият диференсиал се използва за предаване на движението между предния и задния мост. Т.к. двигателят е един, междуосевият диференциал разпределя задвижването между двата моста, а осевите диференциали го разпределят между колелата си. Това оскъпяване full time 4x4, като технология.

Блокажи

Повечето full time 4x4 имат блокиране само на междуосевия диференциал. При блокиране, едно и също движение се разпределя напред и назад. Така предно и задно колело на джип могат да боксуват едновременно, докато останалите са неподвижни. Това се случва по-често на черен път, в голяма преспа или при заледена пътна настилка с голям наклон.

Говорим за пълен блокаж, когато блокира междуосев, заден или преден диференциал. Ако боксуват 3 или 4 гуми, ще се нуждаете от лебедка или тежка машина, която да ви измъкне.

Само големите майстори на offroad са специалисти по пълните блокажи. Поради тази причина производителите рядко оборудват колите с пълни блокажи. Карането на всички видове превозни средства 4x4 с блокирани диференциали без необходимост, ще се отрази сериозно на финансите ви.