Защо не трябва да подценявате поддръжката на диференциала?

Покрай всички части и системи в превозното средство, които се нуждаят от редовно обслужване, шофьорите твърде често пренебрегват диференциала. В тази статия ще разберете за какво служи той и защо поддръжката му е важна.

Как работи диференциалът?

Представете си превозно средство със задно предаване, което прави десен завой. При завиването, лявото задно колело ще трябва да покрие по-голямо разстояние и да се върти с различна скорост от тази на дясното колело. Ако задната ос осигурява един и същ въртящ момент и за двете колела, лявото задно колело ще забуксува, тъй като то осъществява завоя. Именно тук е ролята на диференциала. Той позволяват на осите в колелата да се движат с различна скорост при едновременна работа. Така предните и задните колела могат да следват различна траектория, а левите и десните да се въртят с различна скорост в завои, като елиминират този проблем.

Разликата в скоростта между предните и задните колела се контролира от вида прехвърляне. Когато едното колело боксува, диференциалът предава на него цялата сила и така другото не се движи. Диференциалите оказват значителен ефект върху сцеплението на гумите.

Диференциалът работи със смазка, която е значително по-плътна от моторното масло - нещо средно между масло и грес.  Като всички видове смазки, с течение на времето маслото в диференциала се замърсява и започва да губи полезните си свойства, заради топлината. Повечето диференциали се нуждаят от смяна на маслото на около 80 000 км. Ако го оставите прекалено дълго, течността ще започне да тече, диференциалът ще стане шумен и в крайна сметка ще се повреди. При повреда по време на движение, зъбните предавки могат да заядат и да блокират задните колела. Това може да причини много щети или дори злополука.

Диференциалите имат отвор, който обикновено е покрит с гумена запушалка, което улеснява проверката на нивото на маслото. От друга страна, поради липсата на изпускателен канал, единственият начин да смените маслото, е като махнете задния капак на диференциала. Това не е никак лесно, затова е най-добре да става в сервиза.

Втори диференциал

При 4WD превозните средства, има и втори диференциал за предните колела. Препоръчително е подмяната да се извършва едновременно на двата диференциала и на трансферния механизъм. За повече информация вижте статията ни Какво е раздатъчна кутия.


Ако е време за смяна на маслото, независимо дали става дума за моторно масло, флуид за трансмисията или диференциално обслужване, знаете че може да разчитате на Аутоспот. Течностите за вашия автомобил са твърде важни, за да ги пренебрегвате. Позвънете ни сега и отбележете подмяната на диференциалната течност в графика за редовна профилактика на превозното средство.