Някои от най-големите световни производители, като Bridgestone Group (Bridgestone и Firestone), Michelin, Goodyear и Continental, вещаят бъдещето на екологичната технология за гуми. Всички те разработват програми, които да сложат край на използването на изкопаеми горива в производството. Открийте вашите маркови нови гуми на autospot.bg.
„Екологично чисто“
Най-общо „екологично чисто“ е всичко, което не е вредно за околната среда. Екологичността на сложен продукт като автомобилната гума, включва въздействието върху околната среда от процеса на производство, по време на използването и, както и след изхвърлянето на гумата. За изясняване на термина, е нужно да се разгледат трите главни признака на екологичната технология за производство на гуми - суровини, устойчивост на търкаляне и рециклиране.
Сурови материали
Фокусът при подобряване на екологичността, се поставя върху основните суровини - синтетичен каучук, въглеродни сажди, подсилващи влакна и каучукови смесители. Компании като Bridgestone успяват да създадат синтетичен каучук от биомаса - растителни материали или селскостопански отпадъци, вместо обичайните петролни продукти.
Continental, Michelin и Goodyear също търсят заместители на естествения каучук, така че да се намали въздействието върху околната среда, както и логистичните разходи при вноса на естествен каучук от субтропичните страни. Установено е, че руските глухарчета и растенията Guayule, притежават много от качества на естествения каучук. Те могат да се отглеждат в Европа и САЩ, като устойчиви и по-рентабилни суровини, вместо каучукови дървета. Тези производители разполагат с експериментални ферми в различни части на света, посветени на развитието на търговски жизнеспособен и екологично чист производствен процес.
Корени от руско глухарче Гуаюла (Guayule)
Експериментите на Goodyear показват, че соевото масло има голям потенциал като естествена съставка в гумите. То увеличава живота на протектора с 10 % и намалява използването на нефт с до 8,5 милиона галона годишно.
Търси се устойчив заместител на нефтените въглеводородите, използвани като пигмент за гуми, както и за отвеждане на топлината от зоните на протектора и ремъка на гумата. Осъществяват се експерименти за създаване на сажди от междинни материали с биомаса, като растителни мазнини и масла.
Съпротивление при търкаляне
Съпротивлението при търкаляне е енергията, която гумата използва при търкаляне под натоварване. Колкото по-ниско е съпротивлението при търкаляне, толкова по-малко енергия е необходима, за да се движи колата. Това води до по-добър разход на гориво и намаляване на вредните емисии. Енергията, консумирана от съпротивлението при търкаляне, може да бъде значителна. Според Alternative Fuels Data Center (Център за данни за алтернативните горива) в САЩ, приблизително 5 до 15 % от горивото, се използва само за преодоляване на съпротивлението при търкаляне.
Гумите с ниско съпротивление при търкаляне (LRR), стават все по-ефективни. Технологията се е развила значително и екологичните гуми показват добри резултати на всички нива. Голяма част от производителите предлагат гуми LRR. Те използват собствени рейтингови системи, т.к. за съжаление няма стандарти за задължително отчитане на съпротивлението при търкаляне на гумите. Това може да изисква сериозно проучване от потребителите, преди да закупят новите си гуми.
Рециклиране
Вулканизацията е процесът на загряване и втвърдяване на каучуковите съединения, така че те да станат експлоатационни. Тя е открита от Чарлс Гудиър още през 1839 г., като до днес се основава на производствените процеси от XIX век.
Износените гуми могат да имат различни приложения – в строителството, за заземяване, включително за производство на гориво. Но за съжаление трансформацията на гумата, в следствие на вулканизация, прави невъзможно рециклирането на употребяваните гуми, от които да се извлекат суровините, необходими за производството на нови.
Съвременни решения
Все пак големите компании правят сериозни инвестиции в научни изследвания. Това води Goodyear до патент на много обещаващ процес за девулканизиране на втвърден каучук. Въпреки че все още се тества, първоначално процесът води до 40 % възстановяване на материал, след което резултатът е подобрен до 80 %. Това е много впечатляващо в сравнение с други процеси на девулканизация, които постигат нива на възстановяване от едва 1-2 %. Ако новият метод достигне търговски размери, ще има жизнеспособно решение за рециклирането на повече от 800 милиона стари гуми, само в Северна Америка. Това съществено ще увеличи рециклираното съдържание в новите гуми.
Правят се сериозни стъпки за полагане на основи за производство на все по-зелен и екологичен продукт. Благодарение на ангажимента на големите производители, можем да си представим бъдеще, при което гумите ще имат все по-малко отрицателно въздействие върху околната среда.
Ферма за Гуаюла (Guayule)