6 важни правила за шофиране на автоматик през зимата

Автомобилът с автоматична скоростна кутия е сложна и прецизна технология. Неправилната му експлоатация през зимата може значително да намали удоволствието от шофирането, а отстраняването на повредите отнема време и немалко средства. Спазването на основните правила ще ви спести неприятностите.

Подгрейте автоматика преди потегляне

За безпроблемното потегляне на автоматика през зимата, е необходимо да подгреете двигателя за няколко минути. Това става, като натискате спирачката при запален двигател в режим „D“. Следва да подадете газ за 10-15 сек., след което да превключвате на заден ход „R“ и повторно да подадете газ. Процедурата се повтаря няколко пъти в рамките на 2 - 3 минути.

При потегляне през зимата с неподгрята скоростна кутия, първите 2 -3 км трябва да се движите с не повече от 50 км/ч, без резки ускорения или други натоварвания. 

Не карайте на зимен режим през цялото време

Повечето автоматични скоростни кутии имат зимен режим „W“ –Winter *. Потеглянето става на по-висока предавка. Наличието на зимен режим намаляват риска от буксуване и облекчават движението по хлъзгава настилка. В този режим автомобилът потегля на втора или трета предавка, а превключването на следващата става при възможно най-ниски обороти. 

Не е препоръчително да шофирате на режим "W- Winter" през цялото време, т.к. това натоварва и скоростната кутия, и двигателя. Използвайте режима, когато наистина се налага, например на заледен участък от пътя.

Буксуването не е препоръчително.

Наличието на зимен режим не е гаранция, че автомобилът няма да забуксува при неправилна работа с педала на газта. В това положение, опитът да раздвижите колата напред-назад посредством съединителя е неприложим. Ако се налага да ви дърпат, това не трябва да продължава повече от 50 км, а селекторът трябва да е на позиция „N“. В противен случай скоростната кутия може да прегрее.

Автоматиците не могат да се форсират на място с повече от 2500об/мин.

Използвайте двигателя като спирачка по време на наклон

Едно от предимствата на автоматичните скоростни кутии, е възможността за лесно потеглянето и изкачване по наклон. Позициите за директно шофиране (1,2,3…) са голямо предимство през зимата. Превключването става без да се използва спирачката. Може да намалите, като отнемете от газта или чрез превключване на селектора. Така използвате двигателя като спирачка. Най-важното при използването на двигателя като спирачка за поддържането на определена скорост, е да знаете дали вашата скоростна кутия позволява това.

Същото важи и по време на спускане. Използването на спирачката при спускане може да доведе до прегряване на скоростната кутия. Спускането по инерция на режим "N" е неприложимо при автоматиците.

При спирането на наклон, най-напред се дърпа ръчната спирачка, т.к. в позиция "P" зъбците ще искат да се завъртят. Това напъване на лоста, може да доведе до сериозни износвания в скоростната кутия.

Някой от по-старите модели автоматици, имат ограничение за преминаване на по-висока предавка, което позволява да контролирате скоростта. При по-новите, спирането с двигателя е възможно единствено, ако селекторът поддържа възможността за ръчно превключване. Спирането с двигател става, като постепенно минавате към най-ниската предавка, която позволява електрониката. 

Паркирайте на равен терен преди нощния престой

Ако сутрин не може да потеглите, една от най-вероятните причини са замръзналите спирачки. По време на движение те се загряват. Докато паркирате, в тях може да попадне сняг, който да се разтопи. През нощта, когато температурите са отрицателни, водата замръзва и блокира спирачките.

Най-важното в такава ситуация, е да не форсирате автомобила и да не натягате допълнително ръчната спирачка. Това може да повреди дисковете.

За да предотвратите подобна ситуация, паркирайте на равен терен. След като колата спре напълно, натиснете спирачката, поставете селектора в положение "N", дръпнете ръчната и отпускате педала на спирачката. След това поставете селектора в положение "P" и изключете ръчната. Това сработва само ако не сте на наклон.

Проверявайте редовно маслото

За правилната експлоатация на автомобилите автоматик, особено през зимата, е нужно редовно да проверявате маслото. Автоматиците работят посредством хидротрансформатор. Устройството наподобява съединител и представлява две срещуположно стоящи турбини пълни с масло. Когато едната турбина се развърти, респективно се развърта и другата. По този начин се предава въртящият момент от двигателя към диференциала. Маслото променя бързо своите температура и вискозитет, поради което автоматиците имат охлаждане на кутията. Следете течността да бъде бистра.


В Аутоспот ще намерите качествени трансмисионни масла на изгодни цени. Екипът ни ви пожелава леко шофиране и през оставащата все по-малка част от зимата.