Шефът на транспортната комисия в парламента - Настимир Ананиев, от Реформаторския блог, вчера обяви, че комисията подготвя предложение за поправка в Закона за движение по пътищата, с която зимните гуми ще станат задължителни в периода 1 декември - 1 март.
В същото време, други депутати - Петър Славов и Мартин Димитров, се обявиха за пълна отмяна на тази поправка в закона.
На 24 февруари парламентът гласува на първо четене поправка в Закона по предложение на КАТ, с която зимните гуми ще бъдат задължителни от 1 ноември до 1 април, като още тогава експерти изразиха мнение, че текстът ще отпадне на второ четене по ред причини:
(1) Климатични
Снежната зима в България реално продължава не повече от 20 дни. Това е периодът, в който температурите са по 7 градуса - температурата, под която зимните гуми имат значително по-добри показатели от летните.
(2) Статистически
КАТ не събира данни за това колко катастрофи са станали със зимни или летни гуми.
(3) Финансови
Липсва обосновка и анализ за това колко ще струва тази нова мярка, която освен бюджета на домакинствата, ще създаде значителни допълнителни разходи и на фирмите, но и на общините и държавните структури, които ще трябва да оборудват всеки автомобил с два чифта гуми.
Друг куриозен аспект от предложената поправка е, че се отнася за всички пътни превозни средства, тоест и до каруци, велосипеди, мотори, тирове и дори валяци и трамваи.
Предстои да видим какво ще се случи преди гласуването на второ четене и дали поправката ще бъде отменена или прецезирана.
Докато парламентът разбунва духовете с тази поправка за зимните гуми, сезонът на летните гуми вече стартира. Излязоха резултатите от тестовете на летни гуми за 2016, проведени от немския автомобилен клуб ADAC:
Ние пък се опитахме да отговорим на въпроса след какъв пробег трябва да бъдат сменени гумите с нови и си пофантазирахме на тема - какво можем да направим със старите гуми.