Как да решите проблема с климатика на автомобилa?

Лято е! Време е за пътешествия! Само че никой не обича да пътува в горещина и задух, а кола със зле работещ климатик е дори по-лошо от кола без никакъв климатик. Затова от Аутоспот подготвихме няколко съвета, които ще ви помогнат да се чувствате по-комфортно на пътя през топлия сезон. 

КАК РАБОТИ КЛИМАТИЧНАТА СИСТЕМА НА КОЛАТА?

Всъщност климатичната инсталация на вашия автомобил има много опростен дизайн. Принципът на действие наподобява цикъла при обикновените компресорни хладилници – хладилният агент превръща газа в течност, а при изпаряването си той осигурява охлаждане. Основните компоненти на климатичната система са:

  • компресор: позволява на хладилния агент да циркулира в системата;
  • фреон: хладилен агент R-134a;
  • кондензатор: при втечняването на газа се произвежда топлина, която се охлажда от хладилния агент;
  • термостатичен вентил: дюза, която пулверизира фреона;
  • изпарител: вътрешният радиатор отделя топлина от хладилния агент към купето, посредством издухване на въздух през вентилатора.

СИГУРНИ ПРИЗНАЦИ ЗА ПРОБЛЕМ С КЛИМАТИКА

  • A/C, който едва охлажда въздуха.
  • Металично щракване под капака (магнитният съединител изключва компресора).
  • Неприятна миризма от вентилационните отвори.
  • Изгорял предпазител.

КАК ДА УСТАНОВИТЕ ПРИЧИНАТА ЗА ПОВРЕДАТА?

Най-често повредите се дължат на ниски нива на охлаждащия агент, причинени от изтичане при свиване на уплътненията или маркучите на системата. Дори при последните модели автомобили, загубите на фреон са неизбежни, като те вварират между 5 и 10 процента на година. Но ниският хладилен агент може да е индикатор и за по-сериозни проблеми.

Тъй като фреонът съдържа масло, ниските нива на агента може да се дължат на прегряване на компресора. В следствие на това е възможно малки метални частици да се разпръснат из системата, причинявайки различни повреди. Бихте могли да:

  • проверите таблото с бушоните - ако откриете изгорял предпазител, заменете го с друг със същия ампераж;
  • отвиете предпазната капачка на някой от конекторите за зареждане. Натиснете игличката под нея (наподобява вентила на автомобилната гума). Ако нивото на хладилния агент е достатъчно, ще усетите, че излиза под голямо налягане, а ако системата е празна или полупразна, налягането ще е незначително. 

КАК ДА ПОДОБРИТЕ РАБОТАТА НА КЛИМАТИКА?

  1. При потегляне отваряйте докрай всички прозорци за 1-2 минути, което ще помогне за по-бързото извеждане на горещия въздух от автомобила.
  2. Включете AC на MAX и обърнете вентилаторите нагоре. Това ще помогне за циркулирането на по-голям обем горещ въздух и замяната му със студен. Щом се почувствате комфортно, намалете климатика, за да стабилизирате температурата.
  3. Когато паркирате, сваляйте прозорците на колата, за да предотвратите излишното натрупване на топлина.
  4. Паркирането на сянка е от съществено значение.

КАК ДА СЕ СПРАВИТЕ С НЕПРИЯТНАТА МИРИЗМА?

Ниското ниво на хладилен агент е най-вероятната причина за неприятната миризма, идваща от вентилационните отвори. Опитайте да включите за кратко A/C в режим на размразяване или превключвайте между настройката MAX, която рециркулира кабинния въздух и настройката NORMAL, която въвежда чист въздух.

Ако миризмата продължава, може да се налага смяна на въздушния филтър, поради наличието на бактерии и мухъл в него. Те са особено вредни за малките деца и представляват сериозен проблем за страдащите от алергии или астма.

   

ПРОФИЛАКТИКА

Профилактиката е от съществено значение за правилното функциониране на всяка част от A/C системата на превозното средство. Проверявайте я веднъж седмично и включвайте климатика за няколко минути, дори при хладно време. По този начин ще улесните циркулирането на хладилния агент и смазката през системата, което поддържа във форма уплътненията и клапаните.

ДА ОБОБЩИМ

  • Грижете се нивото на хладилния агент да е в норма. Липсата му може да увреди компресора, причинявайки по-сериозни повреди и скъпи ремонти. Повечето формули на газа, включват смазка и флуоресцентно багрило, което издава течове около уплътненията. Проверявайте ги редовно.
  • Не използвайте A/C, ако вентилационните отвори работят слабо или излъчват неприятна миризма.

Вярвате или не добре работещият климатик е от съществено значение за безопасността на пътя. При температури над 30° С, реакциите на водача се забавят, което може да доведе до грешки в преценките му. Същевременно A/C намалява влажността в купето, предпазвайки стъклата от запотяване, а чрез филтрите си, пречиства и въздуха. Ето защо е важно да разчитате на изправен климатик през цялата година.

Добрата новина е, че повечето автомобилни климатици стават все по-здрави и надеждни, а презареждането на системата с хладилен агент е лесно и евтино. То трябва да бъде рутинна част от цялостната грижа за автомобила.


Ако не успявате да откриете и отстраните проблема сами, време е да посетите сервиза. Междувременно в Аутоспот ще намерите качествени части за вашата климатична система, винаги на конкурентни цени.