7 любопитни и полезни факта за моторното масло

Автомобилната индустрия идва от средата на XX век, също както и моторното масло. През 40-те години колите все още не разполагат с маслена помпа и маслен филтър. Вместо това те разчитат на триенето в коляновия вал, в следствие на което маслото се изпраща до задвижващите части. Първите моторни масла не съдържат детергенти (миещи вещества) или други добавки, които да поддържат двигателя чист. Дори при честа смяна на маслото, при достигане на границата от 130 000 км, повредата е неизбежна.

Съвременните моторни масла съдържат добавки, които улесняват улавянето на замърсителите от масления филтър. Ето още няколко интересни фактa за моторното масло, които може би не знаете.

1. СЪЗДАВАНЕ НА СИНТЕТИЧНОТО МАСЛО

Синтетичното масло е създадено от немски учени през Втората световна война. То идва в отговор на недостига на нефт и необходимостта от смазочни материали, които да остават течни при тежките зимни условия и студа на Източния фронт.

Синтетичните масла са издръжливи на много по-големи интервали между смените и превъзхождат конвенционалните масла във всяко отношение. Те не губят бързо смазочните си свойства и са по-ефективни при ниски температури.

2. МОТОРНИТЕ МАСЛА СЪДЪРЖАТ АНТИОКСИДАНТИ

Антиоксидантите в моторните масла, неутрализират кислорода, който допринася за образуването на ръжда и корозия в двигателя.

3. МОТОРНОТО МАСЛО НЕ СЕ ЗАПАЛВА ЛЕСНО

Моторното масло не трябва да е лесно запалимо, нито да изгаря бързо. Дестилационният процес при рафинирането, наречен фракционна дестилация, отделя по-летливите компоненти, като по този начин се повишава прагът на температурата, при която нефтът започва да гори.

4. АЛТЕРНАТИВНИ МАСЛА

Както при други източници на енергия, така и тук се разработват моторни масла на биологична основа, получени от растения като рапица например. Макар все още да не са достигнали пазарна фаза, вероятно те ще бъдат факт през следващите няколко години.

5. МОТОРНОТО МАСЛО НЕ ЗАПУШВА PCV КЛАПАНА

Клапанът на PCV става стандарт при проектирането на автомобилите в началото на 60-те години, но често трябва да се подновява. Той пренасочва въглеводородните газове от картера обратно към всмукателния колектор на автомобила, за да изгорят в двигателя. Благодарение на подобренията, съвременните моторни масла не запушват PCV клапана.

6. ПО-МАЛКО ШОФИРАНЕ - ПОВЕЧЕ МАСЛО

Обикновено в двигателя се натрупва влага, която моторното масло елиминира, докато моторът се нагрява до достигане на работна температура. При автомобили, които се ползват рядко или на къси разстояния, се препоръчва по-честа смяна на маслото, за да се избегне повредата, причинена от честото стартиране на студено.

7. ИНТЕРВАЛ ЗА СМЯНА НА МАСЛОТО

Стандартният интервал на смяна на конвенционалното масло, е през 5 000 км. Висококачествените масла запазват свойствата си в диапазона между 8000 и 12 000 км. Всъщност производителите на автомобили препоръчват най-често тези граници.


Ако се нуждаете от смяна на маслото или не помните последния път, когато го сменихте, елате на autospot.bg и се реванширайте на вашия двигател с качествено масло на отлична цена. Въпреки подобренията във формулата, регулярната смяна на маслото остава най-лесният начин да извлечете максималните километри от вашия автомобил.