4 факта за новите гуми, които вероятно не знаете

На пръв поглед всички гуми изглеждат еднакво - кръгли и черни. Повечето хора смятат, че те не се променят особено във времето, но това е далеч от истината. Инженерите непрекъснато работят върху подобрения в дизайна по отношение на издръжливостта, така че новите гуми да изминават все по-дълги разстояния, да имат по-добра икономия на гориво и по-добра производителност.

  1. СЪСТАВЪТ НА НОВИТЕ ГУМИ Е ИЗКЛЮЧИТЕЛЕН

Вероятно сте чували за кевлар, найлон, каучук и стомана, но вероятно не знаете, че в гумените съединения участват и метали като кобалт и титан.

Кевларът е органичен полимер, устойчив на влага и гниене. Изобретен е през 1966 г. от Стефани Куолек за компанията DuPont. Съединението има изумителна якост. То е 5 пъти по-здраво от стоманено влакно със същото тегло. Издържа до 450° C, като над тази температурa сублимира (преминава директно в газообразно състояние, без да се втечнява). Изключителните качества правят кевлара незаменим в производството на бронежилетки, работни облекла, подложки за дискови спирачки, топлоизолации и фитили за факли, в производството на военна техника и в автомобилостроенето.

Силанът (силициев хидрид) се използва за подпомагане на неорганичната връзка с органичните полимери. Той подобрява сцеплението на гумата при мокри или зимни условия. Силициевите съединения като силана, се използват широко през последните 10-15 години, тъй като подобряват производителността на гумите.

Освен химически сплави, производителите използват и „зелени“ материали, като цитрусово масло например, с което контролират промените в температурата и вискозитета на гумата.

  1. СТАТИЧНОТО ЕЛЕКТРИЧЕСТВО НЕ Е ПРОБЛЕМ

Статичното електричество и неадекватната електрическа мрежа могат да бъдат основателен повод за притеснение, когато зареждате гориво или просто излизате от колата. Съединенията в състава на съвременните гуми имат по-малко въглеродни сажди, което намалява съпротивлението при търкаляне и теглото, но това означава и гума с по-малка проводимост между превозното средство и пътната настилка.

Решението е антенен протектор в повърхността на гумата. Това е тънка непрекъсната лента от гума, която действа като ефективен проводник между гумата и повърхността. Така автомобилът винаги остава зазимен.

  1. НОВИТЕ ГУМИ ИЗМИНАВАТ ПО-ДЪЛГИ РАЗСТОЯНИЯ СЛЕД ЗАГУБА НА НАЛЯГАНЕ

Повърхността на съвременната гума се проектира така, че да позволява скорост от 80 км/ч след загуба на налягане. Но с по-ниска скорост може да изминете много по-голямо разстояние. Идеята е да се намали количеството генерирана топлина от гумата, а от там и износването на каучука. Представете си, че огъвате парче картон напред-назад. Колкото по-бързо го прегъвате, толкова по-бързо ще се счупи. Но ако го огъвате бавно, това може да продължи по-дълго време.

  1. ВИСОКИТЕ И ТЕСНИ ГУМИ СЕ ЗАВРЪЩАТ

Ако някога сте карали велосипед на плажа, знаете че тесните гуми имат по-ниско съпротивление при търкаляне. Автомобилните производители също насочват вниманието си в тази посока. Bridgestone например създават модели, които имат по-високо налягане и по-висок, тесен изглед. Високите гуми намаляват фронталния профил на автомобила. По този начин се намалява съпротивлението на вятъра и гумата получава по-добра аеродинамичност.

Тези гуми се конструират така, че да имат по-нисък разход на гориво и да изминават по-дълги разстояния с едно зареждане.


В autospot.bg ще откриете нови гуми от водещи световни марки. Ние сме експерти в съхранението им, с което гарантираме качеството, заложено от производителите.