От 1 ноември 2012 г. в сила е нов, европейски етикет, с който се обозначава всяка гума. Този етикет е задължителен за всички нови гуми, произведени след 1 юли 2012 г.
От какво се състои европейският етикет?
Етикетът дава информация на потребителя за три важни критерия, по които се формира базата за оценка на ефективността на гумата: горивна ефективност, сцепление с мокра настилка и външен шум.
Как да прочетем информацията от етикета?
1. Икономия на гориво и ниво на емисии на CO2:
Този параметър показва нивото на съпротивление при търкаляне в скала от А (най-икономично) до G (по-малка икономичност).
Разликата в разхода на гориво между гумите от клас А и тези от клас G може да достигне до 7,5%*. За средностатистическия лек автомобил това е около 0,65 л на 100 км.
D – базова стойност, приета за целите на обозначаването.
Забележка: Когато става дума за пестене на гориво, много е важно гумите да са добре поддържани. Точните стойности зависят от вида на Вашето превозно средство, пътните условия и стила Ви на шофиране.
*Източник: Оценка на Европейската комисия на въздействието SEC (2008) 2860.
2. Сцепление на мокра настилка:
Този параметър показва ефективността на спиране върху път с мокра настилка в скалата от А (най-къс спирачен път) до G (най-дълъг спирачен път).
Реакцията при спиране е един от най- важните елементи на ефективността на гумата върху мокра настилка и е от основно значение за Вашата безопасност. Разликата в спирачния път между гумите от клас А и тези от клас G може да достигне до 30%*. За лек автомобил, движещ се с 80 км/ч, например, това може да означава разлика до 18 м в случай на пълно спиране върху мокра настилка.
Разликата между отделните класове гуми достига до две дължини на автомобила (т.е. около 3-6 метра). При гумите с висок показател, спирачния път е значително по-дълъг.
G – Липсва измерване: Гуми с показатели F и G няма да се продават в страните-членки на ЕС от 1 ноемри 2014 г.
*Източник: Оценка на Европейската комисия на въздействието SEC (2008) 2860.
3. Външен шум
Този параметър показва нивото на шум при търкаляне на гумата, измерван отвън. Това обозначение е изразено под формата на две стойности.
В момента задължителната Европейска норма е три плътни линии и на тази основа са направени обозначенията. От 2016 г. нормата ще бъде променена на 2 плътни линии (т.е. ок. 3 децибела (dB) по-малко в сравнение със сегашната норма).
Очаквания, свързани с горното обозначение:
ВНИМАНИЕ: Европейското обозначение не обхваща всички елементи и критерии, които оказват влияние върху ефикасността на продукта. В новата система за обозначаване някои параметри не са предвидени, като например спирачен път върху суха настилка, устойчивост на аквапланинг, шум в кабината на превозното средство и поведение върху пътя при завои.
С. Изключения
Списъкът по-долу представя изключенията от горните класификации:
Във връзка с това параметрите, които са приети в европейския етикет, са едно допълнение към оценките, които са дадени за гумите от страна на клиентите на нашия магазина. Тези оценки можете да видите в предствянето на всяка една гума.