Информационен европейски етикет за гумите

От 1 ноември 2012 г. в сила е нов, европейски етикет, с който се обозначава всяка гума. Този етикет е задължителен за всички нови гуми, произведени след 1 юли 2012 г.

От какво се състои европейският етикет?

Етикетът дава информация на потребителя за три важни критерия, по които се формира базата за оценка на ефективността на гумата: горивна ефективност, сцепление с мокра настилка и външен шум.

Как да прочетем информацията от етикета?

1. Икономия на гориво и ниво на емисии на CO2:

Този параметър показва нивото на съпротивление при търкаляне в скала от А (най-икономично) до G (по-малка икономичност).

Разликата в разхода на гориво между гумите от клас А и тези от клас G може да достигне до 7,5%*. За средностатистическия лек автомобил това е около 0,65 л на 100 км.

D – базова стойност, приета за целите на обозначаването.

Забележка: Когато става дума за пестене на гориво, много е важно гумите да са добре поддържани. Точните стойности зависят от вида на Вашето превозно средство, пътните условия и стила Ви на шофиране.

 

*Източник: Оценка на Европейската комисия на въздействието SEC (2008) 2860.

2. Сцепление на мокра настилка:

Този параметър показва ефективността на спиране върху път с мокра настилка в скалата от А (най-къс спирачен път) до G (най-дълъг спирачен път).

Реакцията при спиране е един от най- важните елементи на ефективността на гумата върху мокра настилка и е от основно значение за Вашата безопасност. Разликата в спирачния път между гумите от клас А и тези от клас G може да достигне до 30%*. За лек автомобил, движещ се с 80 км/ч, например, това може да означава разлика до 18 м в случай на пълно спиране върху мокра настилка.

 

Разликата между отделните класове гуми достига до две дължини на автомобила (т.е. около 3-6 метра). При гумите с висок показател, спирачния път е значително по-дълъг.

G – Липсва измерване: Гуми с показатели F и G няма да се продават в страните-членки на ЕС от 1 ноемри 2014 г.

*Източник: Оценка на Европейската комисия на въздействието SEC (2008) 2860.

3. Външен шум

Този параметър показва нивото на шум при търкаляне на гумата, измерван отвън. Това обозначение е изразено под формата на две стойности.

  • Вълни: от една до 3 плътни линии;
  • Ниво на шум, което отговаря на вълните от етикета.

В момента задължителната Европейска норма е три плътни линии и на тази основа са направени обозначенията. От 2016 г. нормата ще бъде променена на 2 плътни линии (т.е. ок. 3 децибела (dB) по-малко в сравнение със сегашната норма).

Очаквания, свързани с горното обозначение:

  • По-нататъшно повишаване на техническото ниво в производство на гуми и стремеж за получаване на продукт с по-високо качество.
  • Подпомагане на потребителя в процеса на избор при покупка на гуми.

ВНИМАНИЕ: Европейското обозначение не обхваща всички елементи и критерии, които оказват влияние върху ефикасността на продукта. В новата система за обозначаване някои параметри не са предвидени, като например спирачен път върху суха настилка, устойчивост на аквапланинг, шум в кабината на превозното средство и поведение върху пътя при завои.

С. Изключения

Списъкът по-долу представя изключенията от горните класификации:

  • Гуми за мотори
  • Гуми за АТВ
  • Гуми регенерат
  • Гуми за офроуд за професионално приложение
  • Гуми, проектирани само за монтаж на превозни средства, регистрирани за първи път преди 1 октомври 1990 г.
  • Резервни гуми Т за временна употреба
  • Гуми, предназначени за скорост под 80 км/ч
  • Гуми за чанти с номинален диаметър максимум 254 мм (10 инча) или минимум 635 мм (25 инча)
  • Гуми с елементи, повишаващи тегловата сила (напр. гуми с шипове)
  • Гуми, проектирани изключително за монтаж на превозни средства, предназначени за състезания

Във връзка с това параметрите, които са приети в европейския етикет, са едно допълнение към оценките, които са дадени за гумите от страна на клиентите на нашия магазина. Тези оценки можете да видите в предствянето на всяка една гума.