Ротация на гумите - защо (не)?

Ротацията на гумите е смяната на местата на гумите в превозното средство, така че те да се износват по-равномерно, докато са в експлоатация.

Днес много производители на гуми са съгласни, че това не е добра практика, що се отнася до удължаването на живота им.

На първо място, частично износените гуми са по-предразположени към спукване, особено при мокри атмосферни условия.

Също така, важно е да се има предвид следното - спукването на предна гума води до  т.н. недозавиване -  при завъртане на волана, водещите колела поднасят и превозното средство не може да следва желаната траектория. В този случай, автомобилът може да бъде овладян по-лесно, отколкото при спукването на задна гума, когато се наблюдава ефект на презавиване - задните колела загубват сцепление, предизвиквайки автомобила да се завърти около оста си.

Малко вероятно е при спукване, гумата да изпусне въздуха си наведнъж. Все пак контролът над автомобила ще е по-лесен, ако това се случи отпред. Ето защо за по-добра маневреност и стабилност, се препоръчва по-качествените гуми винаги да бъдат монтирани отзад, независимо дали колата е с предно или задно предаване.

Ако сменяте само една гума, сложете я отзад, като я комбинирате с тази, която има най-голяма дълбочина на грайфера. При някои обстоятелства обаче този съвет е неприложим:

  • Когато е заложено размерите на предните и задните гуми да се различават.
  • Когато превозното средство е проектирано да има симетрични гуми с посока на въртене в предната част и асиметрични грайферни шарки в задната част на автомобила.

Във всеки случай, не бихме препоръчали да "въртите" гумите. Вместо това, погрижете се автомобилът ви да бъде оборудван с качествени гуми през цялото време. Днес има много евтини гуми, които са с прилични показатели.