5 мита за моторните масла

Всички знаем, че автомобилите ни имат нужда от моторно масло, за да функционира двигателят нормално. Задачата на моторното масло е да смазва движещите се части в двигателя и да защитава от корозия, наслагвания и утайки.

Някои от нас обаче вероятно знаем и някои "факти" за моторните масла, които всъщност далеч не са верни.

Например - доколко е вярно, че маслото трябва да се сменя на всеки 10000 км? И не е ли вярно, че когато маслото потъмнее, това означава, че то е загубило качествата си и трябва да бъде сменено, за да не се повреди двигателят?

Ами... отоговорът, всъщност е - не. И на двата въпроса. Да не знаеш всичко по дадена тема не е толкова страшно. Но да си убеден, че знаеш нещо, а то да е напълно погрешно, може да се окаже доста опасно - в случая за здравето на вашия двигател. Или ако не друго - то поне скъпо.

И така - да видим дали сте наясно, че всичко това са митове... Започваме!

Мит №1: Означението W в описанието на маслото указва... теглото (weight)

вискозитетКогато купувате масло, едно от основните неща, които ви интересуват, е вискозитетът, означен на опаковката, например така: 10W40

Казано на разбираем език - това е способността на маслото да смазва. На по-неразбираем език това ще рече:

"(Вискозитетът е) свойство на флуидите да оказват съпротивление срещу деформацията. Той се проявява във вид на вътрешно триене при относителното преместване на съседните флуидни частици или слоеве. Следователно вискозитетът е характеристика, с която се описва степента на подвижност (деформируемост) на флуидите или свойството им да текат. Колкото по-голяма стойност има вискозитетът, толкова по-трудно се деформира флуидът и толкова по-трудно подвижен е той." - източник Department of Chemical engineering, Faculty of Technical science.

Стана ли ясно? :) Добре, връщаме се на разбираемия език. Вискозитетът зависи от температурата - общо взето - колкото по-висока е температурата, толкова по-ниски стойности можем да очакваме за индекса на вискозитета. И понеже двигателят работи при много различни температури, то индексът за вискозитета на моторните масла съдържа две числа - за ниски и за високи температури. Това е класификацията, утвърдена от Society of Automotive Engineers (SAE).

Е, добре, тогава какво в крайна сметка е W? Не е тегло, във всеки случай. W идва от Winter и числото преди буквата W указва вискозитета при ниски температури (0°F), а числото след това - при високи (работни) температури (210°F).

Мит №2: Потъмнее ли маслото - време е за смяна, т.к. е замърсено

потъмняло моторно маслоАко сте грижовен към своя автомобил, то вероятно от време на време отваряте предния капак и инспектирате нивото на маслото. И вероятно ви прави впечатление, че с времето то потъмнява. И то много потъмнява - нищо общо с кехлибарения цвят, който има, когато се излива от тубата като ново...

Замърсено ли е, изхабено ли е и в крайна сметка - означава ли, че след като е потъмняло, трябва да бъде сменено?

Повечето модерни масла съдържат добавки, които имат за цел да отстраняват наслагванията и утайките от повърхността на двигателя и така да го защитават и предпазват. В резултат - самото масло потъмнява, но това не е само по себе си индикатор, че маслото е за смяна. Този тъмен цвят е признак, че маслото си върши работата. Разбира се, с времето способността на маслото да обира тези наслоявания и утайки и да смазва двигателя, намалява и тогава трябва да бъде сменено. Цветът обаче не е основният индикатор, по който трябва да се ръководите. Ако автомобилът ви е сравнително нов, разчитайте на бордовия компютър за индикация за смяна на маслото. Вземете предвид препоръките на вашия автосериз и също така - съобразете колко километра сте изминали и колко часа е работил моторът, за да прецените, дали е време за смяна на маслото.

Мит №3: Маслото се сменя на всеки 10 000 км!

смяна на маслотоНякои казват 10, други казват 15, имало значение дали е дизел или бензин... На колко хиляди км пробег трябва да се сменя реално маслото?

Самият въпрос, всъщност, е грешен. Не можем да се ръководим единствено от пробега, за да преценим кога трябва да се смени маслото. Разбира се, има значение какъв е моторът, но не само дали е дизел или бензин, но и колко е нов, каква е мощността му, на какво натоварване бива подлаган, при какви условия се кара.

Не е едно и също да изминем 10 000 км, правейки тигели до морето и да изминем същите 10 000 км в задръстванията в София. Помислете само колко голяма разлика има в часовете, които моторът е работил в тези два сценария.

Така че, за 10-те хиляди километра ... това е мит, да.

Мит №4: Слагайки добавки към маслото, ще повишим качеството му!

На практика това е съвсем вярно. Само че, ако се зачетете в описанието на всяко що-годе читаво масло в днешно време, ще научите, че то вече съдържа добавки, повишаващи качеството му. Блъскайки още добавки допълнително, няма да постигнете кой знае какво, освен че ще похарчите пари на вятъра. Сега, като се замисля, ако мениджърът ни продажби чете блога, мит №4 няма да удържи дълго :) Но е така - купите ли поне среден клас масло, добавки не ви трябват - не си харчете парите напразно.

Мит №5: Синтетичните масла причиняват течове

Това би трябвало да е ясно на всеки, че е мит, обаче, не е истина колко често го чуваме! Синтетичните масла имат като цяло по-добри показатели и по-дълъг живот (по-дълго запазват качествата си) спрямо минералните такива. Когато за първи път се появяват такива масла, обаче, някои от тях не се "разбират" много добре с уплътненията и се появяват течове. Днес, това е толкова отдавна в миналото, че по-младите от нас дори няма как лично да са го видяли и май е време този мит да бъде развенчан. Съвременните синтетични масла не водят до течове.

 

Е, чувствате ли се по-образовани? :) Ако не - то поне, надявам се, ви е било интересно да прочетете какви митове още виреят и смущават хората, когато става въпрос за моторни масла.


И за да се подмажа на мениджъра продажби, да споделя, че в autospot.bg ще откриете голям избор от оригинални моторни масла, на изключително изгодни цени. Попитайте и за филтри - няма да ви се вярва какви пакетни цени дават нашите продавачи! :)

Разгледайте моторните масла, предлагани от autospot.bg!